සංදර්ශනාත්මක ලෙස වසරකට වරක් ලංකාවේ පාර්ලිමේන්තුවේ අයවැයක් සම්මත කර ගන්නවා. හැබැයි ඒ විදිහට සම්මත කරගන්නා අයවැය කියා කියන්නේ නිකම්ම නිකම් ලේඛණයක් පමණයි. ඔය සම්මත අයවැයේ විදිහට කවදාවත් වැඩ සිදු වෙන්නේ නැහැ.
ඉදිරි වසරේ ආදායම් හා වියදම් හරියටම සතේටම ඇස්තමේන්තු කරන්න කාටවත් බැහැ. එවැන්නක් අපේක්ෂා කළ යුතුත් නැහැ. නමුත්, අයවැය ඇස්තමේන්තු හා ඇත්ත සංඛ්යා වෙනස් වන්නේ පහසුවෙන් හඳුනාගත හැකි පැහැදිලි රටාවකටනම්, මෙහි තිබෙන්නේ සැලසුම්සහගත බොරුවක් මිසක් ඇස්තමේන්තු කිරීම අසීරු වීමේ ප්රශ්නයක් නොවන බව ඉතාම පැහැදිලියි.
පහත කොටස් උපුටා ගත්තේ ආර්ථිකය කඩා වැටෙන්න පෙර ලියා පළ කළ ලිපියකින්.
"ආදායම් වැඩියෙනුත්, වර්තන වියදම් අඩුවෙනුත් ඇස්තමේන්තු කිරීම ලංකාවේ රජය (මුදල් අමාත්යංශයේ අදාළ නිලධාරීන්) විසින් කාලයක් තිස්සේම කරන දෙයක්. කවදාවත්ම මේ ඇස්තමේන්තු හරියට හදාගන්න බැරිනම් "අපට මේවා කළ හැකි දක්ෂ නිලධාරීන් ඉන්නවා" කියන කතාව හිස් වචන ටිකක් පමණක් වෙනවා. සමහර විට නිලධාරීන් දක්ෂ ඇති. ඒ දක්ෂතාවය යෙදෙවෙන්නේ මොන විදිහටද?
රජයේ ප්රාග්ධන වියදම් කියා කියන්නේ රජය නඩත්තු කිරීමේ දැවැන්ත වියදම වසා ගැනීමට යොදා ගන්නා ආවරණයක් පමණයි. අයවැයෙන් ලොකුවට පෙන්වා සම්මත කර ගන්නා ප්රාග්ධන ආයෝජන ඇත්තමට ඒ විදිහටම වෙන්නේ නැහැ. ඒ සල්ලි වලින් සැලකිය යුතු කොටසක්ද අවසාන වශයෙන් යොදා ගැනෙන්නේ රජය නඩත්තු කිරීම වෙනුවෙනුයි. ඉතිං කොහොමද වත්කම් හැදෙන්නේ?"
මේ වන විට පසුගිය 2021 වසරේ රාජ්ය ආදායම් හා වියදම් පිළිබඳ ඇස්තමේන්තු ඉදිරිපත්ව තිබෙන නිසා, එම සැබෑ සංඛ්යාලේඛණ වසර මුල සම්මත කරගත් අයවැය ඇස්තමේන්තු සමඟ සංසන්දනය කළ හැකියි.
ආදායම් හා ප්රදාන:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 2,029යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 1,464යි.
මේ අනුව, ආදායම් හා ප්රදාන 27.9%කින් පහළ ගොස් තිබෙනවා.
බදු ආදායම්:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 1,724යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 1,298යි.
මේ අනුව, බදු ආදායම් 24.7%කින් පහළ ගොස් තිබෙනවා.
බදු නොවන ආදායම්:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 227යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 159යි.
මේ අනුව, බදු නොවන ආදායම් 29.9%කින් පහළ ගොස් තිබෙනවා.
ප්රදාන:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 10යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 6.7යි.
මේ අනුව, ප්රදාන 33%කින් පහළ ගොස් තිබෙනවා.
මෙය කිසිසේත්ම අහම්බයක් නෙමෙයි. ආදායම් ඇස්තමේන්තු වැඩියෙන් පෙන්වීම සෑම වසරකදීම සැලසුම්සහගත ලෙස කරන දෙයක්. 2020 වැනි වසරක් හා අදාළව වසංගතය ගැන කලින් දැන නොසිටි බව වැනි "සමාවට කරුණක්" ඉදිරිපත් කළ හැකි වුවත්, 2021 වසර සඳහා අයවැය ඇස්තමේන්තු හදන විට වසංගතයේ බලපෑම හොඳින්ම දන්නා දෙයක්. ආදායම් වැඩියෙන් පෙන්වන්නේ වැඩියෙන් වියදම් කිරීමේ උපක්රමයක් ලෙසයි.
සමස්ත වියදම:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 3,594යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 3,522යි.
මේ අනුව, සමස්ත වියදම 2.0%කින් පහළ ගොස් තිබෙනවා.
ආදායම් අඩුවීම හා කිසිසේත්ම නොගැලපෙන නමුත් වියදම්ද මෙලෙස සුළු වශයෙන් අඩු වී තිබුණත්, එසේ අඩු වී තිබෙන්නේ ප්රාග්ධන වියදම් කපා හැරීම නිසයි. පුනරාවර්තන වියදම් වැඩියෙන් කිරීමට අවකාශ සලසා ගනිමින් ප්රාග්ධන වියදම් වැඩියෙන් ඇස්තමේන්තු කර පසුව කපා හැරීමද සෑම වසරකම මෙන් සැලසුම්සහගත ලෙස කරන දෙයක්.
ප්රාග්ධන වියදම:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 1,070යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 768යි.
මේ අනුව, ප්රාග්ධන වියදම 28.3%කින් පහළ ගොස් තිබෙනවා.
පුනරාවර්තන වියදම:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 2,534යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 2,748යි.
මේ අනුව, පුනරාවර්තන වියදම 8.4%කින් ඉහළ ගොස් තිබෙනවා.
මේ ආකාරයෙන්, ඇස්තමේන්තුව තරමට ආදායම් නොලැබීමේ හා ඇස්තමේන්තුව ඉක්මවා වියදම් කිරීමේ සම්ප්රයුක්ත ප්රතිඵලය ඇස්තමේන්තුව ඉක්මවා ණය ගන්න සිදු වීමයි.
ණය අවශ්යතාවය:
ඇස්තමේන්තුව- රුපියල් බිලියන 1,565යි.
සැබෑ ගණන- රුපියල් බිලියන 2,058යි.
මේ අනුව, ණය අවශ්යතාවය 31.5%කින් ඉහළ ගොස් තිබෙනවා.
දැන් පවතින අසීරු තත්ත්වය යටතේ රාජ්යමූල්ය ස්ථාවරත්වය ඇති කර ගැනීම සඳහා සැලසුම් කිරීමේදී කළ යුතු පළමු දෙය බොරු ඇස්තමේන්තු ඉදිරිපත් නොකළ පවතින යථාර්තය පිළිබිඹු කෙරෙන නිවැරදි ආදායම් ඇස්තමේන්තු මත පදනම්ව වියදම් ගලපා ගැනීමයි.
No comments:
Post a Comment
ඔබට කිසියම් ප්රතිචාරයක් දැමීමට අවශ්යනම් කරුණාකර මෙම ලිපියේ වෙබ් ලිපිනයෙහි econometta යන්න economatta ලෙස වෙනස් කර ප්රධාන වියුණුව වෙත යන්න. මෙය නිතර යාවත්කාලීන නොකෙරෙන ප්රධාන වියුණුවෙහි ඡායා වියුණුවක් පමණයි. ප්රධාන වියුණුවෙහි පළ කෙරෙන ප්රතිචාර පසුව මෙහිද යාවත්කාලීන කෙරෙනු ඇත.