ලංකාවේ මෙන්ම ලෝකයේ අනෙක් රටවලද වෙසෙන කිතුණු බැතිමතුන්ගේ ආගමික උත්සව අතරින් ප්රධානම උත්සව දෙක වනුයේ නත්තල හා පාස්කුවයි. වත්මන් ග්රෙගෝරියන් දින දර්ශනය අනුව දෙසැම්බර් 25 දිනට යෙදෙන නත්තලේදී ජේසු උපත සැමරේ. ජේසුස් වහන්සේගේ දුක්ඛප්රාප්තිය හා පුනර්ජීවනය සැමරෙන මහ සිකුරාදා හා පාස්කු ඉරිදා දින තීරණය කෙරෙන ක්රමවේදය ඊට වඩා සංකීර්ණ එකක් වන අතර, ඒ සඳහා වසන්ත විෂුවය හා චන්ද්රමාස පදනම් කර ගැනෙන නිසා පාස්කුව සඳහා සිංහල අවුරුද්ද ආසන්නව ඊට පෙර, පසුව හෝ ඇතැම් විට එදිනම වුවද දින නියම වන්නට පුළුවන.
පාස්කුව යන වචනය සිංහල ශබ්දකෝෂයට එකතුවන්නේ පෘතුගීසි භාෂාවෙනි. ඉංග්රීසි භාෂාවෙන් සිංහල භාෂාවට එකතු වී ඇති බොහෝ වචන "එක" ප්රත්යයද සමඟ මුල් ස්වරූපයෙන්ම භාවිතා වන නමුත් පාස්කුවා (Páscoa), නත්තාල් (Natal) වැනි පෘතුගීසි බසින් එකතු වුනු බොහෝ වචන වලට මේ රීතිය බලපා නොතිබීම වෙනම කතා කළ යුතු කරුණකි. පාස්කුවා (Páscoa) යන පෘතුගීසි වචනය බිඳෙන්නේ පාස්කා (Pascha) යන ග්රීක්/ලතින් වචනයෙනි. එම භාෂා වලට මේ වචනය එකතු වන්නේ යුදෙවුවන්ගේ හීබෘ භාෂාවෙනි. පාස්කුව හීබෘ බසින් ශබ්ද වන්නේ පෙසක්, පෙයිශාහ් හෝ පෙයිෂාඛ් යනුවෙනි. මේ වචනයේ ඉංග්රීසි තේරුම Passover යන්නයි. මේ Passover නැත්නම් පෙයිෂාඛ් යන වචනය සංක්රාන්තිය යනුවෙන්ද සිංහලට පරිවර්තනය කළ හැකිය.
මේ වන විට බොහෝ දෙනෙකු පාස්කුව යේසුස් වහන්සේගේ පුනර්ජීවනය සමඟ සම්බන්ධ කරමින් සමරන නමුත් පාස්කුවේ ඉතිහාසය ජේසු උපතට පෙර සියවස් ගණනක් දුරට යන්නකි. පාස්කු උත්සවයේ මුල්ම ස්වරූපය පැත්තකින් තිබ්බත්, ජේසුස් වහන්සේ ජීවමානව සිටි අවදියේ මෙන්ම අදද යුදෙවුවන් විසින් පාස්කුව ලෙස සමරන්නේ ඊජිප්තුවේ වහලුන් ලෙස ජීවත්වූ යුදෙවුවන්ව මෝසස්ගේ නායකත්වයෙන් (ආබ්රහමික ආගම් වල විශ්වාස කරන පරිදි දෙවියන් වහන්සේ විසින්) මුදාගනු ලැබීමයි. ඒ කාලයේ පාස්කු උත්සවය සැමරූ ආකාරය බයිබලයේ පරණ තෙස්තමේන්තුවේ නික්මයාම පොතේ දොළොස්වන පරිච්ඡේදයේ විස්තර කෙරේ. එම පරිච්ඡේදය කිසිදු වෙනසක් නොකර පහත උපුටා දක්වන අතර මගේ විශේෂ අවධානයට ලක්කෙරෙන කොටස් අවධාරණය (Bold) කර තිබේ.
යෙහෝවා දෙවි ඊජිප්තු දේශයේදී මෝසෙස්ට හා ආරොන්ට මෙසේ කීවේය. “ඔබ මේ මාසය, අවුරුද්දේ පළමුවෙනි මාසය ලෙස ගණන් ගන්න. මුළු ඊශ්රායෙල් සෙනඟට මෙසේ කියන්න. ‘මේ මාසයේ දහවන දිනයේදී සියලුදෙනාම තම තමන්ගේ පවුලේ සාමාජිකයන් සඳහා බැටළුවෙකුව තෝරාගත යුතුයි. එක පවුලක් සඳහා එක බැටළුවෙකු බැගින් ගන්න. යම් පවුලක සම්පූර්ණ බැටළුවෙකු අනුභව කිරීමට තරම් ප්රමාණවත් සාමාජිකයන් නැත්නම් ඒ පවුලේ අය අසල්වැසි පවුලක් සමඟ ඌව බෙදාගත යුතුයි. ඔවුන්ගේ පවුල්වල සිටින එක් එක් සාමාජිකයන්ට අවශ්ය ප්රමාණය තීරණය කර ඒ අනුව බැටළුවාව බෙදාගත යුතුයි.
බැටළු පැටවුන් අතරින් හෝ එළුවන් අතරින් හෝ අවුරුද්දක් වයසැති කැළැල් නැති පිරිමි සතෙකු තෝරාගන්න. මේ මාසයේ දහහතරවන දිනය වන තුරු ඌව ඔබ ළඟ තබාගන්න. එදින සවස මුළු ඊශ්රායෙල් සෙනඟ එකතු වී තම තමන්ගේ සතාව මැරිය යුතුයි. ඉන්පසු උගේ ලෙයින් ටිකක් රැගෙන උගේ මස් අනුභව කරන නිවෙස්වල උළුවහු කණු දෙකේ හා එහි උඩු ලීයේ තැවරිය යුතුයි.
“එදින රාත්රියේදී උගේ මස් ගින්නෙන් පුලුස්සා මුහුන් නොදැමූ රොටි හා තිත්ත පලා සමඟ කන්න. උගේ මස් අමුවෙන් හෝ වතුරෙන් තම්බා හෝ නොකෑ යුතුයි. හිස, කකුල් හා බඩවැල් සමඟ මුළු සතාවම ගින්නෙන් පුලුස්සාගන්න. උගේ මස් පසුවදා උදෑසන වන තුරු තබා නොගන්න. යමක් ඉතුරු වුණොත් එය ගින්නෙන් පුලුස්සා දැමිය යුතුයි. ඔබ ඉණපටිය බැඳගෙන පාවහන් දමාගෙන සැරයටිය අතැතිව ලහි ලහියේ එය කෑ යුතුයි. මන්ද එය යෙහෝවා දෙවි වන මට ගෞරවය කිරීම සඳහා ඔබ පවත්වන පාස්කු උත්සවයයි.
මම එදින රාත්රියේ ඊජිප්තු දේශය මැදින් ගොස් ඊජිප්තුවරුන්ගේ සෑම කුලුඳුල් දරුවෙකුටම හා සෑම කුලුඳුල් සතෙකුටම පහර දෙන්නෙමි. ඊජිප්තුවරුන්ගේ සියලු දෙවිවරුන්ට විරුද්ධවද මම තීන්දුවක් දෙන්නෙමි. මා යෙහෝවා දෙවිය. ඔබ ජීවත් වන නිවෙස්වල ලේ තැවරිය යුත්තේ ලකුණක් ලෙසය. ඒ ලකුණ නිසා මා ඊජිප්තු දේශයට පහර දෙන විට ඔබට කිසි හානියක් සිදු නොවනු ඇත. මම එම ලකුණ දුටු විට ඔබේ නිවෙස් පසු කරගෙන යන්නෙමි.
“ඔබ මෙම දිනය සිහි කළ යුතුයි. යෙහෝවා දෙවි වන මට ගෞරවය දෙන පිණිස එම දවසේදී උත්සවයක් පැවැත්විය යුතුයි. ඔබේ සියලු පරම්පරාවලදී එය පවත්වන ලෙස මම නියෝග කරමි. ඔබ දවස් හතක් මුහුන් නොදැමූ රොටි පමණක් අනුභව කළ යුතුයි. ඔබේ නිවෙස්වල පිපුණු පිටි තබා නොගන්න.
පළමුවෙනි දවසේම මුහුන් සියල්ල ඔබේ නිවෙස්වලින් ඉවත් කරන්න. යමෙකු ඒ දවස් හත ඇතුළතදී මුහුන් දැමූ කිසිවක් කෑවොත් ඔහුව මරා දැමිය යුතුයි. පළමුවෙනි දවසේදී ඔබේ දෙවි වන මට නමස්කාර කිරීම සඳහා ඔබ සියලුදෙනා එක් රැස් විය යුතුයි. හත්වන දවසේදීත් ඔබ එසේ කරන්න. ඒ දවස්වලදී කිසි වැඩක් නොකරන්න. නමුත් තම තමාට අවශ්ය ආහාර පමණක් සූදානම් කරගත හැකියි.
“ඔබ මුහුන් නොදැමූ රොටි උත්සවය පැවැත්විය යුතුයි. මන්ද මා සේනාවක් බඳු ඔබව ඊජිප්තු දේශයෙන් පිටතට ගෙන එන්නේ එම දවසේදීය. ඔබේ සියලු පරම්පරාවලදී එම දිනය සිහි කරන මෙන් මම නියෝග කරමි. පළමුවෙනි මාසයේ දහහතරවන දින සවස් වරුවේදී ඔබ මුහුන් නොදැමූ රොටි කෑ යුතුයි. එම මාසයේ විසිඑක්වන දින සවස් වරුව දක්වාම ඔබ කෑ යුත්තේ මුහුන් නොදැමූ රොටි පමණක්ය. දවස් හතක් පුරා ඔබේ නිවෙස්වල පිපුණු පිටි තබා නොගන්න.
විදේශිකයෙකු වුවත් ඊශ්රායෙල් ජාතිකයෙකු වුවත් මුහුන් දැමූ කිසිවක් අනුභව කළොත් ඔහුව මරා දැමිය යුතුයි. මුහුන් දැමූ කිසිම දෙයක් ආහාරයට නොගන්න. ඔබේ නිවෙස්වල ජීවත් වන සෑම කෙනෙකුම අනුභව කළ යුත්තේ මුහුන් නොදැමූ රොටිය.
මෝසෙස් ඒ මොහොතේදීම ඊශ්රායෙල්හි සියලු වැඩිමහල්ලන්ව කැඳවා ඔවුන්ට මෙසේ කීවේය. “ඔබ එක් එක් කෙනා තම තමන්ගේ පවුල වෙනුවෙන් බැටළුවෙකු නැත්නම් එළුවෙකු තෝරාගන්න. පාස්කුව සඳහා ඔප්පු කරන ඒ සතාව මරන්න.ඉන්පසු උගේ ලේ භාජනයකට එකතු කරගන්න. හිසොප් මිටියක් ඒ ලේවල පොඟවා උළුවහු කණු දෙකේ හා එහි උඩු ලීයේ තවරන්න. උදේ වන තුරු කිසිම කෙනෙක් තමාගේ නිවසින් පිටතට නොයන්න. ඊජිප්තුවරුන්ට පීඩා කිරීමට යෙහෝවා දෙවි දේශය මැදින් යන විට ඔබ උළුවහු කණු දෙකේ හා එහි උඩු ලීයේ තැවරූ ලේ ඔහු දකීවි. එවිට යෙහෝවා දෙවි ඔබේ නිවස පසු කරගෙන යයි. එම මාරාන්තික පීඩාවෙන් ඔහු ඔබේ නිවසේ වැසියන්ට පහර දෙන්නේ නැහැ.
“ඔබේ සියලු පරම්පරාවලදී ඔබත් ඔබේ දරුවනුත් මෙම දිනය සිහි කළ යුතුයි. එය ඔබට දෙන නියෝගයකි. යෙහෝවා දෙවි ඔබට දෙන බවට පොරොන්දු වූ දේශයට ගිය පසුත් ඔබ මේ උත්සවය පැවැත්විය යුතුයි. ‘මේ උත්සවය පවත්වන්නේ ඇයි’ කියා ඔබේ දරුවන් ඔබෙන් ඇසුවොත් ඔවුන්ට මෙසේ කියන්න. ‘දෙවි, ඊජිප්තුවරුන්ට පීඩා කළ අවස්ථාවේදී ඊශ්රායෙල් ජනයා වන අපට පහර නොදී අපේ ගෙවල් පසු කරගෙන ගියා. ඔහු අපේ ගෙයි වැසියන්ව ආරක්ෂා කළා. ඒ නිසයි අපි මෙලෙස සතෙකුව මරා යෙහෝවා දෙවිට ගෞරවය දෙන පිණිස පාස්කු උත්සවය පවත්වන්නේ."
එය ඇසූ විට සියලුදෙනා දණින් වැටී දෙවිට නමස්කාර කළෝය. යෙහෝවා දෙවි, මෝසෙස් හා ආරොන් මාර්ගයෙන් අණ කළ සියල්ල ඊශ්රයෙල් ජනයා එලෙසම කළෝය. මධ්යම රාත්රියේදී යෙහෝවා දෙවි ඊජිප්තු දේශයේ සිටි සියලු කුලුඳුලන්ට පහර දුන්නේය. සිංහාසනයේ සිටි පාරාවෝගේ කුලුඳුල් දරුවාටද සිරගෙයි සිටි සිරකරුවන්ගේ කුලුඳුල් දරුවන්ටද සියලු කුලුඳුල් සතුන්ටද ඔහු පහර දුන්නේය.
පාරාවෝද ඔහුගේ සියලු සේවකයෝද ඊජිප්තුවේ සියලු වැසියෝද රාත්රියේ අවදි වූහ. එදින රාත්රියේ ඊජිප්තු දේශය පුරාම මහත් අඳෝනාවක් ඇසිණ. මන්ද මළ අයෙකු නැති ගෙයක් නොවීය. පාරාවෝ ඒ රාත්රියේම මෝසෙස්ව හා ආරොන්ව කැඳවා ඔවුන්ට මෙසේ කීවේය. “නුඹලා තව මොහොතක්වත් මගේ සෙනඟ අතරේ රැඳී සිටින්න එපා. වහාම මෙතැනින් යන්න. නුඹලා කියූ ලෙස මුළු ඊශ්රායෙල් සෙනඟ සමඟ ගොස් යෙහෝවා දෙවිට නමස්කාර කරන්න. නුඹලාගේ එළු බැටළු හා ගව රැළවල්ද රැගෙන යන්න. නුඹලා එහි යෑමට පෙර මටත් ආශීර්වාද කරන්න.”
“ඊශ්රායෙල්වරුන්ව මේ දේශයෙන් පිටත් කළේ නැත්නම් අපිටත් මැරෙන්නයි වෙන්නේ” කියා ඊජිප්තුවරු එකිනෙකාට කියාගත්තෝය. එහෙයින් දේශයෙන් වහාම පිටත් වන ලෙස ඔවුහු ඊශ්රායෙල් සෙනඟට පෙරැත්ත කළෝය. එවිට සෙනඟ මුහුන් නොදමා ඇනූ පිටිද භාජනද තමන්ගේ වස්ත්රවල ඔතා ඒවා කරේ තබාගෙන පිටත්ව ගියෝය. එසේ පිටත්ව යෑමට පෙර ඊශ්රායෙල් සෙනඟ මෝසෙස්ගේ උපදෙස් පිළිපදිමින් ඊජිප්තුවරුන්ගෙන් රන් හා රිදී ආභරණද වස්ත්රද ඉල්ලාගත්තෝය. ඊශ්රායෙල් සෙනඟට කාරුණිකව සැලකීමට යෙහෝවා දෙවි ඊජිප්තුවරුන්ගේ සිත් පෙලඹුවේය. එහෙයින් ඔවුහු ඊශ්රායෙල්වරුන් ඉල්ලූ සෑම දෙයක්ම දුන්නෝය. ඊශ්රායෙල්වරු ඊජිප්තුවරුන්ට කිසි දෙයක් ඉතුරු නොකර සියල්ල රැගෙන ගියෝය.
ඊශ්රායෙල් සෙනඟ රමෙසේස් සිට සුක්කොත් බලා පිටත් වූහ. කුඩා දරුවන්ට අමතරව පුරුෂයෝ හයලක්ෂයක් පයින් ගමන් කළෝය. ඊශ්රායෙල් ජාතීන්ට අමතරව වෙනත් ජාතීන්ට අයත් මහත් සමූහයක්ද ඔවුන් සමඟ ගියෝය. ඔවුහු එළුවන්, බැටළුවන් හා ගවයන් ඇතුළු විශාල සත්ව රැළක්ද රැගෙන ගියෝය. ඔවුහු ඊජිප්තුවෙන් පිටත්ව එන අවස්ථාවේදී රැගෙන ආ මුහුන් නොදමා ඇනූ පිටිවලින් රොටි සාදාගෙන ඒවා පුලුස්සාගත්තෝය. ඊජිප්තුවරුන් ඔවුන්ව දේශයෙන් පන්නා දැමූ බැවින් ගමනට අවශ්ය ආහාර සූදානම් කරගන්නවත් ඔවුන්ට කාලය තිබුණේ නැත.
මෙතෙක් ඊජිප්තුවේ වාසය කළ ඊශ්රායෙල් ජනයා, අන් දේශවල වාසය කළ කාලය අවුරුදු හාරසිය තිහකි. අවුරුදු හාරසිය තිහ අවසන් වූ දවසේදී යෙහෝවා දෙවිට අයිති සේනාවක් බඳු මුළු ඊශ්රායෙල් ජාතියම ඊජිප්තු දේශයෙන් පිටත්ව ගියෝය. යෙහෝවා දෙවි ඔවුන්ව ඊජිප්තු දේශයෙන් පිටතට ගෙන ගිය එම රාත්රිය සිහි කළ යුතු රාත්රියකි. එම රාත්රියේදී යෙහෝවා දෙවි කළ දේ ඊශ්රායෙල් ජනයා තමන්ගේ සියලු පරම්පරාවලදී සිහි කළ යුතුය.
යෙහෝවා දෙවි, මෝසෙස්ට හා ආරොන්ට තවදුරටත් මෙසේ කීවේය. “පාස්කු උත්සවය සම්බන්ධ පනත මෙයයි. කිසි විජාතිකයෙකු පාස්කු භෝජනයෙන් නොකෑ යුතුයි. මිලට ගත් දාසයෙකු ඔබ ළඟ සිටී නම් ඔහුව චර්මච්ඡේදනය කළ පසු ඔහුට ඒ භෝජනයෙන් අනුභව කළ හැකිය. එහෙත් විදේශිකයෙකු හෝ කුලීකාරයෙකු හෝ එය අනුභව නොකළ යුතුයි. සතාගේ මස් ගෙයින් පිටතට රැගෙන නොගොස් නිවස තුළදීම එය අනුභව කරන්න. උගේ ශරීරයේ එක ඇටයක්වත් නොකැඩිය යුතුය. මුළු ඊශ්රායෙල් සෙනඟම පාස්කුව සැමරිය යුතුයි. ඔබ සමඟ ජීවත් වන විදේශිකයෙකු යෙහෝවා දෙවිට ගෞරවය දීම සඳහා පවත්වන පාස්කු උත්සවය සැමරීමට කැමති නම් ඔහුගේ පවුලේ සියලු පුරුෂයන්ව චර්මච්ඡේදනය කළ යුතුයි. එවිට ඊශ්රායෙල් ජාතිකයන් මෙන් ඔහුටද පාස්කු උත්සවය සැමරිය හැකියි. නමුත් අචර්මච්ඡේදිත කිසි කෙනෙකු පාස්කු භෝජනයෙන් නොකෑ යුතුයි. ඊශ්රායෙල් ජාතිකයන් වන ඔබටත් ඔබ සමඟ ජීවත් වන විදේශිකයන්ටත් තිබෙන්නේ එකම නීතියයි.”
යෙහෝවා දෙවි, මෝසෙස් හා ආරොන් මාර්ගයෙන් අණ කළ සියල්ල ඊශ්රායෙල් සෙනඟ කළෝය. යෙහෝවා දෙවි ඊශ්රායෙල් ජනයාව කණ්ඩායම් වශයෙන් ඊජිප්තු දේශයෙන් පිටතට ගෙන ආවේ එම දිනයේදීය.
මා මේ ලිපියේ කතා කරන්නට බලාපොරොත්තු වන්නේ මානුෂික මෙහෙයුම්, යුද අපරාධ හෝ ජාතිය ගොඩනැගීම වැනි කරුණු නොවන බැවින් යුදෙවු මාස ක්රමයට හා දින දර්ශනයට පමණක් දැනට වැඩි අවධානය යොමු කරමු. සිංහල චන්ද්ර දින දර්ශනයේ මෙන්ම යුදෙවු දින දර්ශනයේද මාස චන්ද්රමාස වන අතර අමාවක දිනට පසුදින ඇරඹී අමාවක දිනයෙන් අවසන් වේ.
නීසාන් මාසය පළමු මාසයයි. මේ මාසය දැනට භාවිතා වන ක්රමය අනුව, වසන්ත විෂුවයෙන් පසුව උදාවන පළමු පුර පසළොස්වක පෝයට පෙර එළැඹෙන පුර පෑලවිය දවසෙන් ආරම්භ වේ. එහෙත්, ක්රිස්තු උපත සිදුවන කාලය වන විටත් මේ පළමු මාසය තීරණය කෙරුණේ ගණිතමය ආකෘති ඇසුරෙන් ගණනය කෙරෙන වසන්ත විෂුවය සිදුවන නියම දිනය පදනම් කරගෙන නොවේ. මුල් කාලයේදී, නීසාන් මාසය අවසාන වී චන්ද්රමාස දොළහක් ගෙවුණු පසුව නව සඳක් උදාවෙද්දී තිරිඟු පැසී තිබුණේනම් ඒ මාසය අලුත් අවුරුද්දක පළමු මාසය වන නීසාන් මාසය ලෙස සැලකුනේය. එහෙත්, තිරිඟු පැසී නැත්නම් දොළොස්වන මාසය වන අදාර් මාසයට අධික අදාර් මාසයක් එකතු කරමින් නීසාන් මාසය පසුපසට තල්ලු කෙරුණේය.
පැරණි ගිවිසුමේ නියම අනුව යුදෙවුවන් විසින් ජේසු උපත සිදුවූ කාලයේදී මෙන්ම අදටත් පාස්කු උත්සවය අරඹන්නේ මේ නීසාන් මාසයේ 14 වන දිනයි. මේ දිනය වසන්ත විෂුවයෙන් පසුව එළැඹෙන පළමු පුර පසළොස්වක පෝය දිනයට පෙර දිනයයි. එතැන් සිට සතියක් පුරා යුදෙවුවෝ වහල් කමෙන් නිදහස්ව ඊජිප්තුවෙන් පිටවී තමන්ගේ පොරොන්දු දේශය පිහිටවා ගන්නා තුරු මුහුන් නොදැමූ රොටී කමින් පැමිණි ගමන සිහිපත් කරති. ජේසු උපත සිදුවන කාලයේද මේ සැමරුම මේ අයුරින් සිදු විය.
ජේසුස් වහන්සේ කුරුසියෙහි මරණයට පත් කරනු ලැබීමත්, කිතුණු විශ්වාස අනුව පුනර්ජීවනයත් සිදුවුණේ මේ පාස්කු උත්සව සතිය තුළදීය. ජේසුස් වහන්සේගේ අවසන් භෝජන සංග්රහය ලෙස බොහෝ දෙනෙක් දන්නා සිදුවීම ඒ කාලයේ වූ පාස්කු සැමරුමයි. පහත උපුටා ගැනීම් බයිබලයේ නව තෙස්තමේන්තුවෙනි.
"තවද ජේසුස් වහන්සේ මේ සියල්ල වදාරා නිම කොට සිය ශ්රාවකයන් අමතා, ''තව දෙදිනකින් පාස්කු මංගල්යය පැමිණෙන බව ඔබ දන්නහු ය; මනුෂ්ය-පුත්රයාණන් කුරුසියෙහි ඇණ ගසනු ලැබීමට පාවා දෙනු ඇතැ''යි වදාළ සේක. එකල නායක පූජකවරු ද ප්රජා මූලිකයෝ ද කායාපස් නම් මහා නායක පූජකවරයාගේ මන්දිරයට රැස් වී, ජේසුස් වහන්සේ ප්රයෝගයෙන් අල්ලා මැරීමට කුමන්ත්රණය කළහ; එහෙත්, ''සෙනඟ අතර කෝලාහලයක් සිදු නොවන පිණිස මංගල්යය කාලයේ දී එය නොකරමු''යි කී හ.
ශු. මතෙව් (26: 1-5)
නුමුහුන් රොටි මංගල්යයේ පළමු වන දින ශ්රාවකයෝ ජේසුස් වහන්සේ වෙතට අවුත්, ''පාස්කු භෝජනය වළඳන පිණිස අප කොතැන පිළියෙළ කරනවාට ඔබ කැමැති සේක් දැ''යි ඇසූ හ. ජේසුස් වහන්සේ ද, ''ඔබ නගරයේ සිටින අසවල් මනුෂ්යයා වෙතට ගොස්, 'මාගේ නියමිත මොහොත ළං ව ඇත; මාගේ ශ්රාවකයන් සමඟ ඔබේ නිවසේ දී පාස්කු භෝජනය පවත්වමි යි ගුරුදේවයන් වහන්සේ කියන සේකැ'යි ඔහුට දන්වන්නැ''යි වදාළ සේක. ශ්රාවකයෝ ජේසුස් වහන්සේ ඔවුන්ට අණ කළ ලෙස පාස්කු භෝජනය පිළියෙළ කළහ. සවස් වූ කල උන් වහන්සේ ප්රේරිතයන් දොළොස් දෙනා සමඟ කෑමට හිඳගත් සේක.
ශු. මතෙව් (26: 17-20)
ඉහත රාත්රී කෑම වේල ජේසුස් වහන්සේගේ අවසන් භෝජනයයි. පසුදා වන විට ආණ්ඩුකාර පිලාත් වෙත පමුණුවනු ලැබ ඔහුට එරෙහිව චෝදනා ඉදිරිපත් කෙරෙන අතර එදින හවස ජේසුස් වහන්සේව කුරිසියේ ඇණ ගැසීම සිදුවේ. මේ පාස්කු මංගල්යය පැවැත්වෙන කාලයයි. "මංගල්යයේ දී ජනතාව ඉල්ලා සිටින සිරකරුවෙකු ආණ්ඩුකාරයා විසින් නිදහස් කර හරිනු ලැබීමේ සිරිතක් තිබිණි." එහෙත්, මේ අවස්ථාව හිමි වන්නේ බරබ්බස්නම් වූ වෙනත් අයෙකුටය.
යුදෙව්වන් විසින් පිළිපදින පරණ තෙස්තමේන්තුවේ දේව වචනයට ගරු කරන නමුත් යුදෙවු පූජකයින්ගේ ක්රියා අනුමත නොකරන ජේසුස් ක්රිස්තුස් රෝම අධිරාජ්යයට විරුද්ධ කැරලිකරුවෙකු නොවන බව ආණ්ඩුකාර පොන්ටියස් පිලාත්ට සක්සුදක් සේ පැහැදිලි වන නමුත් ජේසුස් ක්රිස්තුස්ට එරෙහි යුදෙවු ආගමික අන්තවාදීන්ගේ ජනමතයට එරෙහි වීමට ඔහුට ඉඩක් නොලැබේ. පාස්කු උත්සවය ආරම්භ වීමෙන් පසුව නිසාන් මාසයේ පහළොස්වනදා ජේසුස් වහන්සේගේ මරණය සිදුවේ. මේ දිනය සිකුරාදා දිනයකි.
පසු දා එනම් සිකුරාදාට පසු දා, නායක පූජකවරු ද පරිසිවරු ද පිලාත් වෙත රැස් ව, ''ස්වාමීනි, ඒ වංචාකාරයා ජීවත් ව සිටිය දී, 'මම තුන් දවසකට පසු මරණින් උත්ථාන වන්නෙමි'යි කී බව අපට මතක ය. එහෙයින් තුන් වන දවස දක්වා සොහොන් ගෙය ආරක්ෂා කරන්න අණ දුන මැනවි. නැතහොත්, සමහර විට ඔහුගේ ශ්රාවකයන් අවුත් ඔහු සොරාගෙන ගොස්, 'ඔහු මරණින් උත්ථාන වී ය'යි සෙනඟට කියනු ඇත. මෙසේ අවසාන වංචාව මුල් වංචාවට වඩා මහත්වන්නේ ය''යි කී හ. ''වුවමනා නම්, මුර කණ්ඩායමක් රැගෙන ගොස් සොහොන හැකි පමණ සුරක්ෂිත කොට තබන්නැ''යි පිලාත් ඔවුන්ට කී ය. ඔව්හු ගොස් සොහොන් ගල පිට මුද්රාව තබා, මුර කණ්ඩායම එහි සිටුවා, සොහොන් ගෙය සුරක්ෂිත කළහ.
ශු. මතෙව් (26: 62-65)
බයිබලයේ සඳහන් තොරතුරු අනුව ජේසුස් වහන්සේගේ මරණය සිදුවූ දිනය ජුලියන් කැලැන්ඩරය අනුව ක්රිස්තු වර්ෂ 33 අප්රේල් මස 3 වන සිකුරාදා වන්නට බොහෝ දුරට ඉඩ තිබේ. පොන්ටියස් පිලාත් ආණ්ඩුකාර ධුරය දැරූ වසර දහයක කාලය තුළ, වසන්ත විෂුවයෙන් පසු එළැඹෙන පළමු පුර පසළොස්වක පෝයට පෙර අමාවක දිනය බ්රහස්පතින්දාවක් වීමත්, ඒ නිසා එදින සිට දහහතර වන දිනයද බ්රහස්පතින්දාවක් වීම හා පසුදිනය සිකුරාදා දිනයක් වීමත් සමඟ ගැලපෙන වෙනත් කිසිදු දිනයක් නැත.
ක්රිස්තු වර්ෂ 33 අප්රේල් මස 3 වන සිකුරාදා දිනය පුර පසළොස්වක පෝය දිනයකි. මේ කාලයේදී මේෂ සංක්රාන්තිය සිදුවුණේ දැන් මෙන් වසන්ත විෂුවය සිදුවී දින 25කට පමණ පසුව නොව, වසන්ත විෂුවය සිදුවන්නට දින කිහිපයකට පෙර මාර්තු මාසයේ මැද දිනයකයදීය. මේ නිසා, ක්රිස්තු වර්ෂ 33 අප්රේල් මස 3 වන සිකුරාදා දිනය ලංකාවේ එවකට භාවිතා වුණු දින දර්ශනය අනුව වෙසක් හෙවත් වෛශාඛ මාසයේ පුර පසළොස්වක දිනය වන්නටද බොහෝ දුරට ඉඩතිබේ.
(Image: Pinterest)
Saturday, May 13, 2017
පෙසක් පුර පසළොස්වක හඳ හා පාස්කුව
Labels:
ආගම් හා දර්ශන,
ඉතිහාසය,
ඊශ්රායලය,
කාලය,
කිතු දහම,
යුදෙවු දහම
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
වෙබ් ලිපිනය:
දවස් පහේ නිවාඩුව
මේ සති අන්තයේ ලංකාවේ බැංකු දවස් පහකට වහනවා කියන එක දැන් අලුත් ප්රවෘත්තියක් නෙමෙයි. ඒ දවස් පහේ විය හැකි දේවල් ගැන කතා කරන එක පැත්තකින් තියලා...
ඌ නම් දෙයියෙකු නොවෙයි අමු යකෙකු බව පෙනේ.
ReplyDelete+1
Deleteනිත්ය සුඛ ආත්ම වෙනුවෙන් පෙනී සිටින දෙවියෙකු වෙයි නම් ඒ වසවර්ති මාර දිව්ය පුත්රයාම විය යුතුය.
Deleteකාම බෝගී ජීවිතය වෙනුවෙන් පෙනී සිටින දෙවියා ඔහුය.
මේ බෞද්ධ සාහිත්යයට අනුව කරනු ලබන ගැලපීමකි.
දෙවියන් සහ යක්ෂයන් අතර වෙනස එතරම්ම ලොකු නැහැ.
Deleteඒ කියන්නේ ජේසු මැරුණෙත් වෙසක් දවසක කියන එක නේද ?
ReplyDeleteසිංහල චන්ද්ර සූර්යය මාස ක්රමයට අනුවත් ගොයම් පැසිලා නැත්නම් තව මාසයක් එකතු කරලා අවුරුද්ද දික් කරගන්නවා කියලා ඉකොනො කලින් ලිපියක කියලා තිබුනා මතකයි. එකම විධිහෙ ක්රමයක් දැණුම හුවමාරු නොවුනු ස්ථාන දෙකක තිබීම හරි පුදුමයි නේද ?
// පොන්ටියස් පිලාත් ආණ්ඩුකාර ධුරය දැරූ වසර දහයක කාලය තුළ, වසන්ත විෂුවයෙන් පසු එළැඹෙන පළමු පුර පසළොස්වක පෝයට පෙර අමාවක දිනය බ්රහස්පතින්දාවක් වීමත්, ඒ නිසා එදින සිට දහහතර වන දිනයද බ්රහස්පතින්දාවක් වීම හා පසුදිනය සිකුරාදා දිනයක් වීමත් සමඟ ගැලපෙන වෙනත් කිසිදු දිනයක් නැත. //
මේවා හොයා ගන්නෙ කොහෝමද ? මොකක් හරි ක්රමයක් තියනවද අහවල් අවුරුද්දෙ අහවල් මාස අහවල් දවස පුර පසලොස්වක, අමාවක කියලා හොයා ගන්න ?
ඉකොනො ගාව තියෙන්නේ JW බයිබලයක් වගේ.. අනෙක් ඒවයෙ කොහෙවත් යෙහෝවා නමින් මේ දෙවියව හදුන්වන්නේ නෑ.
//ඒ කියන්නේ ජේසු මැරුණෙත් වෙසක් දවසක කියන එක නේද ?//මෙහි පෙන්වා ඇති කරුණු අනුව (මා සිතන පරිදි) එසේ වන්නට විශාල ඉඩක් තිබේ.
Delete//එකම විධිහෙ ක්රමයක් දැණුම හුවමාරු නොවුනු ස්ථාන දෙකක තිබීම හරි පුදුමයි නේද ?//
පළමුව, සහශ්ර දෙකකට පමණ පෙරද අන්තර්ජාල ආදිය නොතිබුණත් ලෝකයේ විවිධ රටවල් හා සංස්කෘතීන් අතර විශාල දැනුම් හුවමාරුවක් සිදුවී තිබේ. මේ කරුණ තහවුරු කිරීමට මට බොහෝ දේ ලියන්නට පුළුවන. දෙවනුව, දැනුම නිර්මාණය වන්නේ නිරීක්ෂන හා නිගමන අනුවයැයි සිතුවොත් එක සමාන නිරීක්ෂන කරන වෙනස් තැන් වල ජීවත් වන අය එක සමාන නිගමන වලට පැමිණෙන්නට පුළුවන.
//මොකක් හරි ක්රමයක් තියනවද අහවල් අවුරුද්දෙ අහවල් මාස අහවල් දවස පුර පසලොස්වක, අමාවක කියලා හොයා ගන්න ?//
ක්රිස්තු පූර්ව 2000 සිට ක්රිස්තු වර්ෂ 4000 දක්වා පෝය දින පහත වෙබ් අඩවියෙන් බලාගන්නට පුළුවන. Fred Espenakගේ ගණනය කිරීම් නාසා ආයතනය විසින්ද භාවිතා කරන අතර මෙය විශ්වාසදායක මූලාශ්රයකි.
http://astropixels.com/ephemeris/phasescat/phasescat.html
වසන්ත විෂුවය සිදුවන දින හා සතියේ දිනය පෞද්ගලිකව මා විසින් ගණනය කර තහවුරු කරගත් අතර අන්තර්ජාලයේ වෙනත් අයගේ පිළිගත හැකි ගණනය කිරීම් සමඟද සැසඳේ.
බයිබල් කොටස් මා උපුටා ගත්තේ අන්තර්ජාලයෙන්.
https://wol.jw.org/si/wol/d/r125/lp-sn/1001060480
මෙය JW බයිබලයක් තමයි. ඒත් මේ ලිපියට අදාළ කරුණු සම්බන්ධව අනෙක් බයිබල් සමඟ ගැටීමක් පෙනෙන්නේ නැහැ. ඓතිහාසික කරුණු හැදෑරීමේදී වඩා නිවැරදි වන්නේ අඩුවෙන් ප්රතිසංස්කරණය වූ වඩා මූලධර්මවාදී ආගමික නිකායයන් විසින් භාවිතා කරන බයිබලයක් උපයෝගී කරගැනීමයි.
අප්රේල් කොහෙද වෙසක්
Deleteනලින්, සිංහල අවුරුද්ද වගේම වෙසක් මාසයත් ග්රෙගෝරියන් කැලැන්ඩරයට සාපේක්ෂව වසරක් පාසා ක්රමයෙන් ඉදිරියට යයි. වසර 2000කට පමණ පෙර සිංහල අවුරුද්ද කියා අද සමරන ආකාරයේ එකක් නොතිබුණත්, එය සැමරීම සඳහා පාදක කරගන්නා මේෂ සංක්රාන්තිය සිදුවුනේ මාර්තු මාසයේ වූ අතර වෙසක් පෝය යෙදුණේ අප්රේල් මාසයේදීයි. දැන් වුවත් වෙසක් පෝය අප්රේල් අග දිනක යෙදෙන්නට පුළුවන්. වැඩි විස්තර ඉදිරි ලිපියක ලියන්නම්.
Deleteසෙන්නා කියනවා වගේ මේ විවිධ සංස්කෘතීන් තුල කාලය මැනීමට වැනි දේ සඳහා එකම සංකල්ප බිහි වීම ඇත්තෙන්ම පුදුම සහගතයි.
ReplyDeleteමේකේ අර්ථය එක්කෝ පෙරදිගින් මේ සියළු දැනුම යම් කලකදී ලොවට පැතිරුනා එහෙම නැතිනම් අරාබිකරයෙන් මේ දැනුම ලොව පුරා පැතිරුනා විය හැකියි.
කලකදී බැබිලෝනියාව තාරකා විද්යා දැනුම අතින් ඉදිරියෙන් සිටියා. මේ දැනුම මුලින්ම (වත්මන්) ඉන්දියාවට හා පසුව ග්රීසියට පැතිරුණා. ඒ දැනුම ඉන්දියාවේදී හා ග්රීසියේදී වෙන වෙනම වැඩි දියුණු වුණා. මැද පෙරදිගදී වෙනම දියුණු වුණා. මහා ඇලෙක්සැන්ඩර්ගේ අධිරාජ්යය ව්යාප්ත වීමත් සමඟ ග්රීක දැනුම ආපසු ඉන්දියාවට ලැබුණා. රාශි දොළහ හා සූර්ය කැලැන්ඩරය බැබිලෝනියාවෙන් පැතිරුණු දැනුමක්. එහෙත්, නැකැත් ක්රමය ඉන්දියාව ආශ්රිතව බිහිවුණු දැනුමක්. වැඩි විස්තර ඉදිරියේදී ලියන්නම්.
Deleteඑක ගලෙන් කුරුල්ලෝ දෙන්නෙක් මරා ගත්ත හොද කතාවක්
ReplyDelete?
Deleteනිල් පාට අකුරෙන් ලියපු ටික කියවද්දිම එපා උනා
ReplyDeleteබෞද්ධයකු ලෙස ඉපදීමම වාසනාවක්
අප ඉපදෙන විට අපට හිමිවෙන ජාන පොට්ටනිය කුමක්ද කියන එක පළමුව අපේ භෞතික සිරුරේ ස්වභාවය පමණක් නොව අපේ චර්යාවන් හා ආකල්ප වල පවා බලපානවා. දෙවනුව අපට හැදී වැඩෙන්නට සිදුවන ආගමික පසුබිම ඇතුළත් සංස්කෘතිය, ආර්ථික පසුබිම ආදිය අපේ හැසිරීම් හා ආකල්ප වලට මෙන්ම ශරීර ස්වභාවයට පවා බලපෑමක් කරනවා. නමුත්, වැඩිහිටියන් වූ පසුව අපට අපේ ජාන වලට හෝ සංස්කෘතියට වහල් නොවී ස්වාධීනව තේරීම් කිරීමට යම් ඉඩකඩක් තිබෙනවා.
Deleteපරණ තෙස්තමේන්තුවේ ඇති විස්තර ආගමික පසුබිමකින් නොබලා කිසියම් කාලයක සිදුවූ දෙයක් මත පදනම් වූ වාර්තාවක් ලෙස හිතුවොත් මෙහි ඇති සිදුවීම් බොහොමයක විශේෂත්වයක් නැහැ. මෙයින් විස්තර කරන මූලික සිදුවීම පාරාවෝ වරුන්ට එරෙහිවූ වහල් කැරැල්ලක් හා එය අවසානයේදී ඊජිප්තු ජාතිකයින්ගේ වෙනස්කම් වලට භාජනය වෙමින් වහලුන් ලෙස කලක් ජීවත්වූ ඊශ්රායෙල් ජාතිකයින් විසින් ස්වාධීන රාජ්යයක් පිහිටුවා ගනු ලැබීමයි. අද වුනත්, මෙවැනි තත්ත්වයක් යටතේ සිදුවන්නේ මීට සමාන දේවල්.
මෝසස් මේ අයව අවුරුදු 40 ගානක් එක්කන් අවා කියල කියනව නේද
ReplyDeleteමට හිතෙන්නේ පරංගියා කෝට්ටෙ ගියා වගේ තමා ගිහින් තියෙන්නේ , අනේ දෙවියෙකුට දුරක් නොපෙනිචිච හැටි,ගුගල් දෙයියෝවත් හිටියනම් පෙන්නයි තියෙන දුර
ආගමික සාහිත්යයේ ඇති දේවල් සියල්ලක්ම වචනයෙන් වචනය නිවැරදි ලෙස ගත යුතු නැහැ. බෞද්ධාගමික සාහිත්යයේ මෙන්ම මහා වංශය වැනි ලේඛන වලත් මෙවැනි තැන් තියෙනවා.
Deleteජේසුස්වහන්සේ පැවසූ දහම තුල පැරණි ගිවිසුමේ තියෙන ගොඩක් දේවල් අඩංගු වෙන්නෙ නෑ... පූජා විධි ආදිය ගොඩක් දේවල් ප්රතික්ෂේප කරනවා... දැන් උදාහරණයකට ගත්තොත් ලෙවී ව්යවස්ථාව, මේකෙ තියෙන පූජ විධි එකක්වත් කිතුනු ප්රජාව භාවිතා කරන්නෙ නෑ... මේවා ජුදා ආගමේ භාවිතා කරනවා...
ReplyDeleteකිතුනු ජනතාව වඩා උත්සවශ්රීයෙන් සමරන උත්සවය නත්තල උනත් වඩාත් වැදගත්ම ප්රධානතම උත්සවය තමා පාස්කු... මේක නත්තල තරම් ජයට පවත්වන්නෙ නෑ... හොද ලිපියක්... ජේ.ජී.පී. සෝමරත්න මහතාගේ පොතක් තියෙනවා ඊශ්රායෙල් ඉතිහාසය කියලා, තව රතු පාට පොතක් තියෙනවා ශුභාරංචි පිලිබඳ අධ්යනයක් කියලා [මේක කතුවරුන් කිහිපදෙනෙක් විසින් රචිත එකක්] ... මේ පොත් අරගෙන කියවන්න... ගොඩක් තොරතුරු තියෙනවා මේවයේ... ඔයාගෙ ලිපි වලටත් ගොඩක් උපකාරි වෙයි... ජයවේවා ....
//ජේසුස්වහන්සේ පැවසූ දහම තුල පැරණි ගිවිසුමේ තියෙන ගොඩක් දේවල් අඩංගු වෙන්නෙ නෑ.//
Deleteඔබ හරි වාසිත. ජේසුස්වහන්සේව මරණයට පත් කිරීමට යුදෙවු පූජකයින් පෙළඹුනේත් මේ වෙනස්කම් නිසානේ. ජුදා ආගමේ පවා විවිධ නිකායන් තිබෙනවා. දැන් ගොඩක් අය පරණ තෙස්තමේන්තුවේ සියළුම පූජා විධි ඒ ආකාරයෙන්ම පිළිපදින්නේ නැහැ.
මමත් මුස්ලිම් අයට යොහොව්වා ගැන කියලා දීලා තියෙනවා.
ReplyDeleteමොකද මුස්ලිම් අය බුද්ධාගමට හැරවීම ඉතා අපහසුයි. නමුත් ඔවුන් ක්රිස්තියානි කිරීම ඊට වඩා පහසුයි.
මුහම්මද් ගේ මස්සිනා ක්රිස්තියානි කාරයෙක්. ඒ වගේම ඔහුගේ පලමු බිරිඳ මියයන තුරු ඔහු හැසිරුනේ ක්රිස්තියානි කාරයෙක් වගේ